Lenigheid

Wat ook belangrijk is bij conditie, is lenigheid. Hier kan je bijvoorbeeld denken aan ballerina’s. Sommige ballerina’s kunnen hun benen achter hun nek leggen. Dit komt omdat ze erg lenig zijn. Bij dansen is het natuurlijk belangrijk dat je lenig bent. Lenig worden vergt ook erg veel tijd. Sommige mensen zijn van nature al lenig. Maar sommige mensen zijn stokstijf en om hun spieren flexibel te maken kan dit dan erg lang duren.

Maar dat de ene lenig is, en de ander niet, betekent niet dat er niets aan te doen valt. De flexibiliteit in de spieren is goed te beoefenen. Bijvoorbeeld met rek en strek oefeningen. De flexibiliteit is vooral belangrijk bij zwemmers en bij dansers. Bij dansers is het vooral specifiek bij ballerina’s. Zij moeten natuurlijk lenig zijn om bepaalde bewegingen te kunnen maken.

Met andere sporten, bijvoorbeeld met kickboksen, is het ook van belang dat je lenig bent. De meeste mensen zullen denken dat je bij kickboksen alleen erop los hoeft te slaan als een kip zonder kop. Maar dit is natuurlijk niet zo. Kickboksers moeten bepaalde bewegingen maken, dit moet nog met snelheid gebeuren ook. Het hebben van een goede conditie is dus ook belangrijk. Wanneer je begint met kickboksen is vaak het eerste dat je leert lenigheid opbouwen. Het beeld dat mensen van kickboksen hebben, alleen maar vechten, klopt niet. Een kickboks les bestaat ongeveer voor 30% uit vechten en sparren. De overige 70% bestaat uit krachttraining en oefeningen om flexibiliteit om te bouwen. Een voorbeeld van een beweging waarbij je als kickbokser lenig moet zijn is een hoge trap, een high kick. Je kunt dit alles extra onderbouwen met speciale sportvoeding.

Weer kalm en terug bij de startpositie. Daarom is belangrijk dat je setjes doet van 8-12 zo train je je spieren beter omdat het bloed daar dan blijft pompen. En om de oefening goed te doen, is het ook belangrijk om niet te zware gewichten te pakken.  Hier door kan het zo zijn dat je de oefening niet goed kunt  beoefenen.

Buikspieren trainen

Buikspieren trainen, veel mensen zijn er mee bezig. Dit kan te maken hebben met overgewicht. Het kan ook heel goed zijn dat iemand gewoon slank is maar een slappe buik heeft en hier iets aan wil doen. Verder zijn er nog mensen voor wie het qua sport van groot belang is dat hun buikspieren sterk en afgetraind zijn, bijvoorbeeld kickboksers, gewichtheffers, dansers en andere atleten. Voor al deze mensen is er nu een goed trainingsprogramma waarmee onder andere de buikspieren effectief kunnen worden aangepakt. Dit programma is de Kettlebell Workout. Dit trainingsprogramma leert je hoe met korte explosieve trainingen je lichaam te trainen voor een optimaal effect. De Kettlebell Workout geeft op zeer korte termijn al een zichtbaar resultaat en zorgt vanwege de intensiteit van de trainingen ook voor een betere conditie. Je kunt de oefeningen gewoon in je eigen huis doen, ook als je hebt druk hebt kun je je buikspieren trainen, je hoeft niet meer naar de sportschool en bespaart dus veel tijd. In Amerika zijn miljoenen mensen ons al voor gegaan met de Kettlebell Workout.

Het programma is voor iedereen geschikt, behalve als je chronische blessures hebt. De Kettlebell is in verschillende gewichten verkrijgbaar, je hoeft dus niet extreem sterk te zijn om de oefeningen te doen. Uiteraard is het wel zo dat je uiteindelijk zelf zorgt dat je lichaam afgetraind raakt, je motivatie is het allerbelangrijkste om te slagen op weg naar een strakker en gezonder lichaam