Stoppen met roken

Stoppen met roken is voor veel mensen erg lastig. Veel mensen die stoppen met roken krijgen binnen enkele dagen al te maken met de ontwenningsverschijnselen. Zo worden ze sneller boos, zijn ze minder scherp dan normaal, zijn ze onrustiger en neemt de drang naar een sigaret veel toe. Veel van de mensen die een poging tot stoppen doen, geven toch weer toe aan de verleiding en grijpen weer naar hun vertrouwde pakje sigaretten. Maar het loont de moeite om toch door te zetten om te stoppen. Want wanneer u een tijdje gestopt bent met roken dan wordt u fitter, gaat u meer proeven en ruiken en u heeft het vaker warm wanneer u het normaal koud heeft.

Er zijn diverse manieren om te stoppen. Een van de manieren die de laatste jaren erg populair is geworden is met nicotine vervangende middelen. U bouwt de hoeveelheden nicotine die u binnenkrijgt dan af in uw eigen tempo. Zo kan zowel u als uw lichaam wennen aan de afnemende hoeveelheden nicotine die u dagelijks binnenkrijgt. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van nicotinepleisters, nicotine zuigtabletten, nicotine kauwgom en nicotine inhalers. Al deze middelen helpen u langzaamaan te stoppen met roken.

Voor de echte die hards is er de zogeheten ‘’cold turkey’’ methode. Hierbij stopt u in een keer met roken. Deze methode is vaak lastig vol te houden, maar wel het meest effectief, omdat u dan ook direct stopt met roken. U hoeft niet nog enkele weken of maanden geconfronteerd te worden met andere hulpmiddelen (zoals nicotinepleisters en dergelijke). 62% van de stoppers kiest voor de cold turkey methode, maar slechts 6% slaagt erin om op deze manier te stoppen met roken.
Wat ook een optie is, is een cursus volgen. Tijdens deze cursus bent u met andere mensen die graag willen stoppen met roken en een deskundige. Gedurende enkele weken volgen u en de andere een ontwenningsprogramma, waarbij het voordeel de steun en stimulans van de groep is.