Wandelsport

Randvoorwaarden voor een goede wandeltocht

Het wandelen van tochten vergt wel wat voorbereiding en er komt vaak meer bij kijken dan alleen de reis naar de startplek. Wat doe je bijvoorbeeld bij slecht weer? Welke schoenen passen het beste bij uw voeten? Hoeveel training heb je nodig bij een langere wandeltocht? Wat kan je onderweg het beste eten en drinken?

Het kan de wandelpret enorm helpen wanneer men zich goed voorbereidt! Ook na afloop is het goed voor de spieren om je te laten behandelen bij een schoonheidssalon.

Blessures

Wandelen is volgens de experts dé sport bij uitstek om op een verantwoorde en ontspannen wijze de conditie te verbeteren, zonder daarbij een groot blessurerisico te lopen. Wandelen is natuurlijk niet helemaal vrij van blessurerisico. Een al te fanatieke start, het gebruik van verkeerde schoenen of het lopen in een verkeerde houding kan de kans op een blessure vergroten.

Wandelen is een sport waarbij weinig piekbelastingen op het lichaam uitgeoefend wordt, maar dat wil niet zeggen dat men geen blessure op kan lopen. Het is daarom van belang om op een aantal punten te letten om blessures te voorkomen.

  • Houding: het is belangrijk dat u ontspannen en rechtop loopt. Plaats de voeten recht naar voren en wikkel uw voeten goed af. Laat u armen ontspannen meegaan met het tempo van de wandeling.
  • Warm worden: ga nooit te snel van start, loop eerst eens een rustig tempo, dat geeft de spieren de gelegenheid om warm te worden.
  • Blaren: één van de meest voorkomende problemen is de blaar. Loop uw nieuwe schoenen daarom goed in en ga niet direct met nieuwe schoenen een lange tocht wandelen, dit kan uw lol behoorlijk verpesten.
  • Advies: wanneer u dan toch last hebt van een blessure, neemt dan eerst eens rust. Maar wanneer het niet overgaat of wanneer de blessure terugkomt, raadpleeg dan uw huisarts. Wacht daar niet te lang mee!

Voeding

Wandelen kost veel energie, en wandelen met een lege maag is dus af te raden. Wat kunt u het beste eten vooraf aan de wandeling? Is een gewone maaltijd genoeg of heb je meer energie nodig? Wat kan ik tijdens een langere wandeltocht eten? Hieronder enige tips rondom de voeding bij wandelen;

  • neem zeker 1 ½ uur voor de tocht een goed en stevig ontbijt, vol koolhydraten en met voldoende vitaminen.
  • Neem onderweg geen koolzuurhoudende dranken en ook geen alcohol. Maar een biertje na afloop kan natuurlijk geen kwaad;
  • Eet onderweg bijvoorbeeld rozijntjes, notes, fruit, soep of bouillon, brood met rookvlees. Drink niet al te koud, vooral bij koud weer is warme thee soms erg goed.
  • Zorg dat u vooraf voldoende vocht tot u neemt (thee, water of sportdranken)
  • Drink tijdens de wandeltocht geregeld, wanneer u dorst krijgt bent u eigenlijk al te laat! Drink bij warm weer dranken die zout bevatten. Neem geen zouttabletten.
  • Eet genoeg groentes en fruit. Dit zorgt voor vitamines die essentieel zijn voor het lichaam bij inspanning.